Oplossingen voor nachtzweten

Nachtzweten is vaak niet helemaal te voorkomen maar er zijn wel mogelijkheden om de klachten te verlichten en de nachtrust te verbeteren.   

  • Slaap in een koele en goed geventileerde slaapkamer, bij voorkeur met open raam. Dit zorgt voor de aanvoer van frisse en droge lucht waardoor zweet makkelijker verdampt. 
  • Vermijd het gebruik van traagschuim-matrassen. Deze matrassen zijn sterk isolerend en stoppen de ventilatie rondom het lichaam. 
  • Slaap zonder nachtkleding. Hierdoor kan het vocht beter door het beddengoed opgenomen worden en vermindert het natte en plakkerige gevoel.  
  • Nuttig geen alcohol, cafeïne en pittig voedsel ‘s avonds. Deze stoken het lichaam op waardoor u eerder zal zweten.   
  • Kies met zorg het juiste beddengoed. Goed beddengoed absorbeert het zweet en voert het af. Dit houdt de huid langer droog. Pas op met beddengoed van bepaalde natuurlijke materialen die alleen veel vocht opnemen. Deze stoffen hebben maar een tijdelijk effect. Wanneer het textiel zelf verzadigd is, kan er niet meer zweet opgenomen worden en heeft het juist een omgekeerde werking!   

Bij aanhoudend nachtelijk zweten, zeker als er ook andere symptomen zoals koorts, gewichtsverlies en vermoeidheid zijn, is het zeer belangrijk om een arts te raadplegen!